Євген орловський за синтез вартостей




Скачати 43.29 Kb.
НазваЄвген орловський за синтез вартостей
Дата конвертації19.06.2013
Розмір43.29 Kb.
ТипДокументы
mir.zavantag.com > Химия > Документы
Євген ОРЛОВСЬКИЙ

За синтез вартостей

Вміти надати в оцінці своїй належне місце кожній життєвій вартості, у всій їх сукупності, в одному цілому, це означає – мати синтез вартостей.

Дуже часто в багатьох бачимо брак цього синтезу. Часто перецінюється одна складова на шкоду другій; зрозуміло, при синтетичному погляді на життя на шкоду цілості. При збанкрутованій т.зв. теорії факторів ця справа стояла б інакше. Але ми за синтез, за гармонію, якої немає тоді, коли навіть один "найнезамітніший" тон не є прилаштований до цілості. Чи можна говорити, який тон важливіший, коли ви хочете мати якнайідеальнішу гармонію?

Інша річ, коли говорите про основу, першопричину й мотор усього.

Не раз наголошується одну вартість не так відповідно до її ролі в цілості (себто функції похідного явища, не першопричини), а для відмежування, чи гострого зазначення її сприйняття. Усе в порядку, коли маєте на увазі її властиве значення.

Буває, що нехтуються деякі цінності у гіпнозі перебільшеної їх ролі, домінуючої чи навіть основоположної, мотивуючої все, у світогляді противників. А тут ішло б тільки про те, щоб їх відповідно до їх питомої ваги оцінити. Але говорімо конкретно.

Візьмемо матеріальні, економічні вартості. Нерідко чуєте: "матеріальна продукція й її засоби ("матеріальні продуктивні сили") – є основою існування людського суспільства. Без цього не може бути ніякої "суспільної свідомості", ніякої "духовної культури". "Первісним, суттєвим є матерія, дух є продуктом матерії". Усі психологічні й ідеологічні процеси – хоча й не тип матеріальної продукції – бо це був би вже наявний навіть спекулятивно-логічний абсурд, але особливий тип суспільно-економічної праці, яка в усьому, засадничо – генетично-принципово й цільове зводиться й зумовлюється економічною структурою суспільства, механікою економічного життя.

Цей матеріалістичний погляд на життя лапідарно сформулював Л.Фейєрбах.

Негуючи цей, бездонно глупий світогляд, який не витримує критики, деякі прихильники ідеалістичного світогляду нехтують і самі економічні вартості. Та про це нижче.

Матеріалістичному світоглядові протиставляється єдино волюнтаристично-ідеальний в повноті, в теорії і практиці, в філософії і соціології, в індивідуальному і суспільному житті. Раціоналістично-ідеалістичний світогляд, ідеалістичний тільки філософічно, на тлі ж життєвої дійсності (у нас, наприклад, от хоча б класократично-гетьманський), є матеріалістичний. Пов'язання з філософічно-ідеалістичним є тільки формальне. Фактична життєва постановка ним національно-суспільних і інших проблем, їх організаційно-ідейні принципи, не мають нічого спільного з ідеалізмом. Сама ідея класократизму вміщає в собі матеріально-продуктивний (матеріалістичний) критерій озцінки людей і явищ організації.

В гетьмансько-класократичних публікаціях читаєте не раз, що трагедія українського визвольного руху лежить у тому, що немає, мовляв, ніякої матеріально-продуктивної верстви (мають на думці багатих землевласників), що визвольну українську справу вважала б своїм матеріальним інтересом.

Звичайно, в матеріалістів національний ідеалізм – як вирішальний – не існує. У цих "націонал"-матеріалістів є він тільки етикеткою, фразою. Отож прірва між метафізичним ідеалізмом і життєвою класократичною ідеологією існує.

Немає синтезу вартостей. А є конгломерат, формальна позірна сполука.

Не розглядаємо питання можливості існування синтезу в них, а стверджуємо факт її браку.

Гармонія між волюнтаристичним ідеалізмом у філософії й ідеалістичною життєвою практикою існує в нас. Націоналізм – це їх життєвий синтез. Ідеї, люди і чини – це повсякчасно засвідчують. Цей синтез має і ті консеквенції, що він вміє кожній вартості надати її властиве місце, разом з нею творити синтез. Так і з економічними вартостями. Нація, що є організмом, проявляється на всіх "царинах життя". Вона живе й економічними вартостями. Вона й крізь них проявляє свою силу. Економічна експансія, економічні вартості є функціями її волі.

Дух сотворив матерію. Всюди і завжди існує необхідність проявляти національні волі різними вартостями – це закон її всеобіймаючої волі. Вона охоплює динамізмом своїм все. Будь-яке заперечення економічних вартостей, нехтування ними – є хибним.

Оцінювати економічні вартості самі по собі, як необхідне зло, як причини будь-якого лиха, якого, мовляв, не можна усунути, отже хоч-не-хоч треба з ним погодитися – в основі неправильно. Світ є таким, яким ми його хочемо бачити. Не приймаємо подій і фактів, зумовлених якимись незалежними від нас обставинами, але створюємо їх по власній волі й розумінню. Життя робимо таким, яким ми його хочемо бачити! Але не беремо таким, яким воно є! Ми є підметами, вільними творцями й формувальниками життя. Від етичних вартостей людини, від її характеру, волі, залежить таке або інше ставлення до світу. Що оточення, зовнішні чинники можуть мати деякий вплив – це очевидно, але в іншому розумінні й мірі. (Між іншим є тому виховання тощо). Одначе вирішальною є власна підметність особи, її свобідна воля.

Тому ж економічні вартості самі по собі не є причиною зла, самі по собі не є злом, але залежно від волі людини, її етичних спонук вони виконують – якщо взагалі так можна висловитися – етично добру, або етично злу функцію. Рішає суб'єкт. Оцінка ця торкається відношення й способу користування ними людей.

Проте ж одною з вимог соціально-економічної структури української націоналістичної державності є створення самою основною постановкою економічної проблематики як найбільше підходящі об'єктивні умови для етичного розміщення всіх співгромадян. Економічні вартості існують не тільки для заспокоєння фізичного існування людини. Вони існують в остаточному цільовому визнанні для можливості виконання національно-етичних вимог кожної особи. І це питання кардинальної ваги. І принципи економічної побудови суспільства, які пропонуються мусять це включати в собі.

Яке відношення економічних вартостей до інших, як функцій національного вольового ядра?

Питання, котре із похідних явищ, котра із функцій вольового ядра важливіша, в лиці синтетичного погляду на національні вартості, не існує. Для правильного функціонування національного організму кожна мусить мати відповідну вартість; всі ж бо разом як функції вольового ядра, як прояви його життя й росту, творять окрему одну цілість, творять з ним органічний синтез.

Є. Орловський: За синтез вартостей. "Студентський Шлях",
ч.7-8 (39-40), Львів, 1934, стор. 229-231.

Схожі:

Євген орловський за синтез вартостей iconЗадача Довірче товариство «Сова»
Розробник: Гайворонський Євген Петрович, доцент кафедри цивільних та кримінально-правових дисциплін
Євген орловський за синтез вартостей iconСписок студентів 3 курсу 2012-2013н р. по групам
Пшеничніков Євген Львович переведений з внз українська медична стоматологічна академія
Євген орловський за синтез вартостей iconДоценко Альона Гречаник Альона 096 822 22 06 Мельниченко Олександра...

Євген орловський за синтез вартостей iconМета: Пряма формування мислительни[ операцій (аналіз, синтез, порівняння,...
Мета: Пряма – формування мислительни[ операцій (аналіз, синтез, порівняння, класифікація), вміння будувати обґрунтовані логічні розмірковування,...
Євген орловський за синтез вартостей iconПоняття «економіка» складається з двох грецьких слів "ойкос" (дім,...
Аристотель (384—322 pp до н е.) в науці про багатство (економіці) вирізняв "економію" (або сукупність споживних вартостей) І "хремастику"...
Євген орловський за синтез вартостей iconПоняття «економіка» складається з двох грецьких слів "ойкос" (дім,...
Аристотель (384—322 pp до н е.) в науці про багатство (економіці) вирізняв "економію" (або сукупність споживних вартостей) І "хремастику"...
Євген орловський за синтез вартостей iconВиконавчий директор дгео «Голос Природи» Євген Колішевський
У відповідності зі ст. 39 Конституції України повідомляємо про проведення неполітичної, ненасильницької акції з метою вивчення думки...
Євген орловський за синтез вартостей iconР аторн
Виконати синтез регулятору струму за умови наявності одиничного зворотного зв’язку. Оптимізацію виконувати за розподіленням Баттервортаворта,...
Євген орловський за синтез вартостей iconЄвген маланюк: pro memoria
Геніяльно це увічнив Шевченко, вкладаючи в уста вартового-українця: „– Нехай собі, а Бог поможе, то й так забудеться колись”. Того...
Євген орловський за синтез вартостей iconСмирнова Людмила Николаевна
Логопедия в детском саду. Занятия с детьми 6—7 лет с общим недоразвитием речи: Пособие для логопедов, дефектологов и воспитателей....
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2013
звернутися до адміністрації
mir.zavantag.com
Головна сторінка